Aan de buitenkant van de bedrijfshal is duidelijk te zien dat er iets veranderd is om het hemelwaterafvoer te laten afvloeien.

Iets meer dan drie jaar geleden stortte door enorme hoosbuien het dak in van een van de vele magazijnen van technische groothandel Rensa. Ook enkele muren raakten ontzet. De enorme schade leidde ertoe dat is nagegaan of de daken van andere gebouwen stand zouden houden bij zware regenval. Dat resulteerde erin dat naast de nieuwbouw van het ingestorte pand ook een ander bedrijfspand iets verderop inmiddels van het hemelwaterafvoersysteem Geberit Pluvia is voorzien. Technisch Buro Pola Zevenaar kreeg de opdracht en Patrick Bolk werd projectleider. Hij vertelt alle ins en outs van de opdracht.

Het was een enorme ravage toen op 29 juli 2014 het dak en de muren van het magazijn met de interne naam DC5 aan de Nijverheidsweg bezweken door een extreem grote hoeveelheid water op het dak. In de hal lagen onder andere honderden radiatoren opgeslagen. Niemand raakte gewond, maar het had ook anders kunnen aflopen, want er werd op dat moment volop gewerkt in het magazijn. Medewerkers hoorden het echter boven hun hoofd gevaarlijk kraken, voelden nattigheid en waren op tijd weg. “Maar voor een aantal van hen is dat wel een traumatische ervaring geweest”, weet Patrick Bolk van Technisch Buro Pola Zevenaar.

Opbouwen
Rensa restte weinig anders dan DC5 weer op te bouwen en zag in de ramp ook aanleiding om het dak van alle andere bedrijfsgebouwen te inspecteren want ‘eens maar nooit meer’, luidde het uitgangspunt. “Dat was een zeer uitgebreide inspectie, waarbij onder andere gebruik is gemaakt van GPS om te zien hoe sterk de daken zijn en waar de zwakke plekken zitten”, vertelt Bolk.

Rensa neemt het zekere voor het onzekere en dat is goed zichtbaar.

DC4
Hierbij bleek onder meer dat het dak van gebouw DC4, dat aan de overkant van de straat met DC5 ligt, was voorzien van een traditioneel hemelwaterafvoersysteem. Hierin zijn kantoren en een magazijn met een oppervlakte van negenduizend vierkante meter gevestigd. Omdat de ervaringen van drie jaar geleden hadden geleerd dat je niet kunt vertrouwen op een traditioneel afwateringssysteem werd Technisch Buro Pola Zevenaar, dat in het nieuwe DC5 al het Geberit Pluvia hemelwaterafvoersysteem heeft aangelegd (naast in dit geval ook de luchtbehandelings- en verwarmingsinstallaties), verzocht om het traditionele systeem te vervangen.

Het regent steeds vaker
“DC4 bestaat al jaren en het dak heeft het al die tijd prima gehouden. Maar tegenwoordig regent het steeds vaker en heviger waardoor het oude systeem simpelweg niet meer voldoet”, vertelt Bolk. Hij verklaart zich nader: “Het probleem van een traditioneel waterafvoersysteem is dat het water aan de onderkant niet weg kan, waardoor de afvoerleidingen vollopen en er op het dak enorme hoeveelheden water komen te staan. De kans dat het een keer misgaat, is dan zeer realistisch. Wij hebben daarom voorgesteld om het Geberit Pluvia onderdruksysteem aan te leggen. Dat wij dit systeem geadviseerd hebben, is overigens niet uniek voor ons. Dat doen we eigenlijk standaard, want Pluvia is het beste systeem in de markt.”

Berekeningen
Geberit maakte, zoals dat altijd het geval is, alle berekeningen en op basis daarvan installeerde Technisch Buro Pola Zevenaar het nieuwe systeem, waarna het oude systeem vakkundig is verwijderd. Bolk zegt over deze logische volgorde: “Je kunt natuurlijk niet hebben dat er een zware regenbui komt op het moment dat het oude systeem al weg is en het nieuwe nog niet is geïnstalleerd. Dat betekent dat je noodvoorzieningen moet treffen én dat je regelmatig moet overleggen met de dakdekker, want alle werkzaamheden moeten nauw op elkaar aansluiten. Bovendien hebben we zo veel mogelijk leidingen ter plaatse prefab geïnstalleerd, want dat werkt wel zo makkelijk.”

Specifieke uitdagingen
Er waren enkele specifieke uitdagingen, zegt Bolk. “DC5 was een nieuw pand en dan is het simpel om een nieuw systeem aan te leggen, want er is geen erfenis. Maar DC4 was een ander verhaal, want dat pand bleef gewoon in gebruik.” “Je hebt allereerst te maken met de leidingen van bestaande installaties. Er lopen onder andere cv-leidingen, kabels voor de verlichting en de sprinklerinstallatie. Al die leidingen moeten goed op elkaar worden afgestemd met de afvoerleidingen van Geberit Pluvia en dat vereist veel overleg tussen alle partijen die hierbij betrokken waren. Wij weten inmiddels dat je het allemaal nog zo mooi kunt bedenken, maar dat het in de praktijk altijd iets anders zit dan je hebt bedacht. Dan moet je ter plekke een oplossing bedenken, maar dat is juist uitdagend. Ook met Geberit hebben we veel overlegd, want elke verandering in de afvoerleidingen moest worden doorgegeven aangezien dat gevolgen kan hebben voor het afwateringssysteem.” “Verder was niet elke leiding even makkelijk te bereiken door de magazijnstellingen die meters hoog staan opgesteld. We hebben zelf stellingen moeten maken en ook dat vereiste weer veel overleg met Rensa en met de aannemer.”

Werktijden
Een andere uitdaging was dat in DC4 gewoon werd doorgewerkt. Bolk: “We begonnen ‘s morgens om 6 uur en konden doorwerken tot 3 uur in de middag. Rond dat tijdstip komen namelijk alle vrachtwagens en dan kunnen wij niets meer doen, want dan is het hier enorm druk. Om die reden hebben wij ook een aantal keer op zaterdag gewerkt. Wij hebben ons dus flexibel moeten opstellen.”

Niet gebimd
Hoewel Technisch Buro Pola Zevenaar bimmen onder de knie heeft, is bij deze klus bewust niet gebimd. “Dat was vanwege al die leidingen die er al liepen geen doen”, licht Bolk toe. “Wel hebben we een uitgebreide technische tekening gemaakt waarin het complete systeem is omschreven. Dat overhandigen we, samen met het certificaat van Geberit dat het systeem is aangelegd volgens de voorschriften, aan de opdrachtgever. Dat heeft Rensa onder andere nodig voor de verzekering.”

Buitenkant
Aan de buitenkant van DC4 is inmiddels goed te zien dat er iets veranderd is. Hier en daar zitten grote gaten in de wand van het oude systeem dat is verwijderd met vaak daarnaast en om de zoveel meter de PE-leidingen van de noodoverstort van het Geberit Pluvia systeem. Het is het zichtbare bewijs dat Rensa met het Geberit Pluviasysteem het zekere voor het onzekere heeft genomen.

Technisch Buro Pola

Totaalinstallateur Technisch Buro Pola Zevenaar heeft rond de 125 medewerkers en bedient het complete spectrum: van het lekkende kraanleertje bij de particulier tot grote opdrachten in woningbouw en utiliteit. Het bedrijf is een grote bekende in het oosten van het land, maar op de lijst met opdrachten staan ook werkzaamheden in Duitsland, België, Frankrijk, Aruba en Maleisië.

Missie
De missie van Technisch Buro Pola Zevenaar wordt aldus omschreven: “Onze missie is het leveren van vakwerk op alle gebieden waar wij actief zijn. Onze klanten waarderen ons vanwege de geleverde kwaliteit en onze klantgerichtheid. Wij zijn een gestructureerde organisatie en staan dicht bij de opdrachtgever. Concreet is onze kwaliteit vastgelegd in diverse certificaten, zoals VCA, STEK, SCIOS en BORG, waardoor wij altijd volgens de laatste kwaliteits-, veiligheids- en milieueisen werken.”